REKLAMCILIĞIN EFSANE İSMİ DAVID OGILVY

‘Eğer reklamınızın temelinde büyük fikir yoksa gece karanlığındaki bir gemi gibi geçip gider.’

David Ogilvy

İskoçyalı reklamcı David Ogilvy, reklamcılık sektörüne yön veren, en önemli isimlerin başında gelir.




Reklamcılık sektörüne çağ atlatmış, günümüz reklamcılığının yapı taşlarını oluşturmuştur. 1911-1999 yılları arasında yaşayan Ogilvy yıllarca çok farklı işlerde çalıştı. Bunlardan bazıları; Paris'te bir restoranda aşçılık, İngiliz istihbaratında ajanlık, İkinci Dünya Davaşı sonrasında çiftçilik, kapı kapı gezip yaptığı fırın satıcılığı… 1935 yılında bir fırının satış temsilcisi olarak işe başlayan Ogilvy’nin, bu alandaki tecrübelerinden yola çıkarak yazdığı bir yazı çoğu kişi tarafından “şimdiye dek yazılmış en iyi satış el kitabı” olarak tanımlanır. Kendisi, yıllarca kapı kapı gezip fırın satmasa reklamcılıkta bu kadar başarılı olamayacağını ifade etmiştir.

Şüphesiz ki bunca deneyim Ogilvy’nin insan psikolojisine ve toplumun tüketim dinamiklerine hakim olmasını sağlamıştır. En sonunda ise satışa ve reklama olan ilgisini bir ajans kurarak işe dönüştürmeye karar vermiştir.

Reklam tarihindeki en popüler başlık

Ogilvy kariyeri boyunca birçok ünlü reklam yazmıştır, ancak reklam tarihinin en ünlü başlıklarından biri olduğu söylenen Rolls-Royce için yazdığı başlıktır:

“Saatte 60 mil hızla giderken bu yeni Rolls-Royce’taki en yüksek gürültü elektrikli saatten geliyor.”




Bu çığır açan reklam, Ogilvy’in çalışmalarını öne çıkaran tüm ilkeleri göstermektedir. Başlığın kendisi “büyük fikir”in harika bir örneğiydi. Hiç kimse daha önce hiç böyle bir başlık görmemişti. Başlık, insanları şaşırtmıştı ve reklamın geri kalanını okumalarını sağlamıştır. Reklamın ana metni, Rolls-Royce’un neden eşsiz olduğunu ve neden aşırı yüksek fiyatına değdiğini açıklayan 13 ilginç gerçekten oluşuyordu. Ve tabii ki Ogilvy, reklam tarihinde bir yer edinmeyi başaran ülke çapında kampanyayı başlatmadan önce, reklamı birçok yerde test etmiştir.

Rolls-Royce reklamını yazdığı süreci açıklarken, Ogilvy her zamanki gibi ödevini yaparak işe başladığını söylemiştir. Rolls-Royce ile anlaştığında, arabayı inceleyerek üç hafta geçirmiştir. Bunun sıkıcı fakat gerekli bir süreç olduğunu söylemiştir. Ogilvy aynı zamanda bir pazarlamacı olarak ürünü incelemeniz ve olabildiğince bu konuda bilgi sahibi olmanız gerektiğini söylemiştir. Bir ürün hakkında ne kadar çok şey bilirseniz, büyük bir fikirle karşılaşmanız daha olasıdır.

 

Damla Uludağ